«Анабасис» Ксенофонта
Штраус Л.
Аннотация: В конце жизни Лео Штраус (1899–1973) стал все больше внимания уделять раскрытию своей интерпретации философии ученика Сократа — Ксенофонта Афинского. В 1969–70-х годах в Колледже Св. Джона он дает курс лекций по «Экономике» и «Меморабилиям» Ксенофонта и по его следам выпускает две своих последних прижизненных книги «Сократический дискурс Ксенофонта» («Xenophon’sSocraticDiscourse. AnInterpretationofthe “Oeconomicus”», 1970), посвященный интерпретации «Экономики», и «Ксенофонтов Сократ» («Xenophon’sSocrates», 1972), посвященный интерпретации «Меморабилий», «Апологии» и «Пира». Однако на этом Штраус не останавливается. Желая завершить свое исследование, он обращается к «Анабасису», начиная готовить соответствующую статью. Однако не успевает ее опубликовать. Она выходит уже посмертно в 1975 году благодаря усилиям учеников философа. Именно ее вы видите пред своими глазами. Эта статья, в уже привычном для Штрауса стиле, выглядит словно последовательный сокращенный пересказ «Анабасиса» Ксенофонта, в который то тут, то там вкраплены ценные замечания и выводы. Однако на деле этот энигматичный стиль рассуждения Штрауса дает ключи к пониманию философии Ксенофонта, позволяющие даже в таком «историческом романе», как «Анабасис», увидеть подлинно философское произведение, поднимающее классические для античной философии проблемы человеческого правления, человеческой добродетели и божественного вмешательства.
Ключевые слова: Лео Штраус, Сократ, Ксенофонт, монархия, добродетель, война
Xenophon’s «Anabasis»
Strauss L.
Translated by: Alexander Mishurin, Institute of Philosophy, Russian Academy of Sciences. Department of the History of Political Philosophy
Abstract: At the end of his life Leo Strauss (1899–1973) started to devote additional attention to his interpretation of philosophy of Socrates’ pupil — Xenophon of Athens. During 1969–70 in St. John’s College he made a lecturing course on Xenophon’s «Oeconomicus» and «Memorabilia». After it he publishes two of his last intravital books: «Xenophon’s Socratic Discourse. An Interpretation of the “Oeconomicus”» (1970) — in which he interprets the «Oeconomicus» and «Xenophon’s Socrates» (1972) — in which he interprets the «Memorabilia», «Apology», and «Symposium». Yet, Strauss did not stop there. He wants to complete his scholarly work on Xenophon’s philosophy and thus turns to the «Anabasis», writing an article about the book. Unfortunately, he was not able to publish it. The article comes out after his death, in 1975 through the efforts of the philosopher’s circle. That article is in front of you. In Strauss’ customary manner it looks like a consecutive short summary of Xenophon’s «Anabasis» sprinkled here and there with some valuable remarks and findings. In fact, this enigmatic stile of reasoning gives one keys to the understanding of Xenophon’s philosophy, which allow one to see behind a «historical novel» a truly philosophical work that raises pivotal for the classical political philosophy questions. Among them the problem of human rule, human virtue, and divine meddling.
Keywords: Leo Strauss, Socrates, Xenophon, monarchy, virtue, war
DOI: https:/doi.org/10.37769/2077-6608-2021-32-4