Цивилизация как объект политического конструирования
Степанянц М.Т.
Аннотация: В статье рассматривается наблюдаемый рост числа претензий на право вхождения в престижный список цивилизаций, повышенное предпочтение статуса цивилизационной идентичности как более широкой общности, чем этническая или религиозная. Претензии на принадлежность к разряду цивилизаций продиктованы наблюдаемыми в мире радикальными внутриполитическими и внешнеполитическими переменами. Бывшие советские республики переживают трудности переходного периода от статуса советской республики к суверенной государственности. Их политические и бизнес-элиты озабочены поиском «национальной идеи» во имя реализации избранного властью политического курса. Яркий пример тому — идеологический проект «Семь граней Великой степи», ключевой посыл которого — «удревнение» истории казахов посредством доказательства «непрерывности цивилизационной истории» Казахстана как «главного наследника Степной цивилизации». В Индии повышенный интерес к цивилизационной идентификации проявляется в связи с трудностями эффективной модернизации. В поисках национальной модели развития наблюдается обращение к архаике. Использование «цивилизационного подхода» в идеологии и политике может приводить к апологии традиционности, отождествляемой с отсталым прошлым. Опасность такого подхода усугубляется, когда он представляет собой политический конструкт, созданный властной элитой, а тем более единоличным лидером.
Ключевые слова: цивилизация; идентичность; «удревнение»; модернизация; архаизация; политическое конструирование, Россия, Индия, Казахстан.
Civilization as a Political Construct
Stepanyants M., Dr. Sci. (Philos.), Professor, Principal Researcher, Institute of Philosophy, Russian Academy of Sciences,
marietta@iph.ras.ru
Abstract: The article examines the recent increase of claims for the right to join the prestigious list of civilizations, the increased preference for the status of civilizational identity as a wider community rather than ethnic or religious. The claims for being acknowledged as a civilization are dictated by a number of reasons, all of which are actualized in connection with the fundamental domestic political and foreign policy changes observed in the world. The former Soviet republics face the difficulties of transition from the status of the Soviet republic to sovereign statehood. Their political and business elites are engaged in the he search for a "national idea" in order to implement the political policy chosen by them. A striking example of this is the ideological project "Seven Faces of the Great Steppe", the key message of which is to "re-ignite" the history of the Kazakhs by proving the "continuity of civilizational history" of Kazakhstan as "the main heir to the Steppe civilization". Thus there is a concern about the need to ensure the cohesion of fellow citizens around the "national idea" in the name of implementing the political course chosen by the authorities. A clear example of this is the nomination of programs like Kazakhstan's Rouhani 'Jiru" ideologically based on the project "Seven facets of the Great Steppe". The key message of the project is to "extend history" of the Kazakhs back to antiquity by proving the "continuity of civilizational history" of Kazakhstan, "the main heir to the Steppe Civilization". In India, increased interest in civilizational identification is associated with difficulties in effective modernization. In search of a national model of development, there is an appeal to archaic. The use of a "civilizational approach" in ideology and politics can lead to an apology of tradition, equated with a backward past. The danger of such an approach is compounded when it is a political construct created by the power elite, much less the sole leader.
Keywords: civilization; identity; modernization; archaization; political construct; Russia; India; Kazakhstan.
DOI: https:/doi.org/10.37769/2077-6608-2021-32-1