Постмодерн как целое: архитектоника и языки - VOX - философский журнал
VOX - философский журнал
DOI prefix: 10.37769 / Эл № ФС 77-27570 / ISSN 2077-6608
Поиск: Поиск
Выпуск №29 июнь, 2020 ПРОШЛОЕ НАСТОЯЩЕЕ

Постмодерн как целое: архитектоника и языки

Рубцов А.В.

Аннотация: Ставится задача понимания постмодерна как целого. Для этого необходимо выявить инварианты в различных трактовках постмодернизма, постмодерна, постсовременности. Такие инварианты по определению могут быть только формальными, не зависящими от особенностей контента. В связи с этим акцент делается на архитектонике постмодерна и его языках, их универсалиях. Вводится понятие архитектурной метафоры, отвечающей как архитектурному первородству постмодерна, так и формализму архитектуры. Постмодерн рассматривается как реакция на засилье тотальных проектов. Его исторический размер возводится к Новому времени от Ренессанса до Высокого Модерна, реализующего тотальные утопии в архитектуре и политике. Анализируется ограниченность постмодернизма, лишь имитирующего утраченную спонтанность. Рассматриваются перспективы выхода из постмодерна в «сверхновое время».

Ключевые слова: постмодерн, постмодернизм, постсовременность, инварианты в трактовке постмодерна, архитектурная метафора, архитектоника постмодерна, языковые инварианты стиля, постмодернизм как имитация спонтанности, выход из постмодерна, «сверхновое время».

Postmodern as a Whole: architectonics and languages

Rubtsov A. V., Head, Department of Philosophical Studies of Ideological Processes, Institute of Philosophy, Russian Academy of Sciences, roubcov@inbox.ru

Abstract: The task is to understand postmodernity as a whole. To do this, it is necessary to identify invariants in various interpretations of postmodernism, postmodern, postmodernity. Such invariants can — by definition — be only formal, independent of the specifics of the content. In this regard, the emphasis is made on the architectonics of postmodernity and its languages, their universalities. The concept of architectural metaphor, corresponding to both the architectural origins of postmodernity and the formalism of architecture, is introduced. Postmodernity is regarded as a reaction to the dominance of totality projects. Its historical dimensions are elevated to the Modern Age from the Renaissance to the High Modernity, when total utopias in architecture and politics have been realized. The limitations of postmodernism, which only imitates the lost spontaneity, are analyzed. Prospects of leaving postmodernity and moving towards «postpostmodernity» are considered.

Keywords: postmodern, postmodernism, postmodernity, invariants in the interpretation of postmodernity, architectural metaphor, architectonics of postmodernity, language invariants of style, postmodernism as imitation of spontaneity, exit from postmodernity, «postpostmodernity».

DOI: https:/doi.org/10.37769/2077-6608-2020-29-4