Возможна ли философия без онтологии?
Огурцов А.П.
Аннотация: В статье А. П. Огурцова, написанной в конце 1970-х — начале 1980-х годов, обсуждается возможность или необходимость онтологии для философии. Автор полагает, что решающей тенденцией философии ХХ в. является антионтологическая тенденция, возникшая на фоне осознания хрупкости и неустойчивости человеческого бытия, опора исключительно на теорию познания. По его мнению, неприятие онтологии было связано с тем, что философия этого периода стремилась исходить из историчности человеческого бытия, превращенного во временной поток событий, с желанием превратить этот необъективируемый поток в исходный первопринцип. Проанализировав состояние философии ХХ в. с натуралистической трактовкой бытия, категориальными схемами познавательного отношения субъекта к объекту, полагавшихся исключительно на рационалистическое обоснование, он приходит к обоснованию возможности онтологии, понятой через осмысление актов объективации сознания, через связь психически-душевных актов и мира объективно-идеальных смыслов, опираясь, в частности, на философию Хайдеггера, с одной стороны, и Маркса — с другой.
Ключевые слова: онтология, теория познания, бытие, психически-душевный акт, объективно-идеальный смысл, объективация сознания, натурализм, позитивизм, Гуссерль, Хайдеггер, Маркс.
Is philosophy possible without ontology?
Ogurtsov A. P., (1936-2014)
Abstract: The article by A. P. Ogurtsov, written in the late 1970s — early 1980s, discusses the possibility or necessity of ontology for philosophy. The author believes that the decisive trend of the philosophy of the twentieth century is an anti-ontologic tendency, which arose against the background of the awareness of the fragility and instability of human existence. This philosophy is based solely on the theory of knowledge. In his opinion, the rejection of ontology was due to the fact that the philosophy of this period sought to proceed from the historicity of human existence, turned into a temporary flow of events, with a desire to turn this unobjectified flow into the original first principle. After analyzing the state of the philosophy of the twentieth century with the naturalistic interpretation of being, the categorical schemes of the subject's cognitive relation to the object, relying exclusively on rationalistic justification, he comes to justify the possibility of ontology, understood through the understanding of the acts of objectification of consciousness, through the connection of mental and spiritual acts and the world of objectively ideal meanings, relying, in particular , on the philosophy of Heidegger, on the one hand, and Marx, on the other.
Keywords: ontology, theory of knowledge, being, mental-spiritual act, objective-ideal meaning, objectification of consciousness, naturalism, positivism, Husserl, Heidegger, Marx.
DOI: 10.24411/2077-6608-2019-00001