Круглый стол «Философ и время», к 100-летию со дня рождения В.С. Библера
Длугач Т.Б., Тищенко П.Д., Гутнер Г.Б., Шеманов А.Ю. и др.
Аннотация: Воссоздание не только образа жизни и образа мысли выдающегося философа ХХ в. Владимира Соломоновича Библера (1918 – 2000), и образа мыслей его учеников, сподвижников, слушателей, не ставших его сподвижниками, состав мышления которых образован сказанным Библером, продуманным Библером, оспоренным внутренним и внешним диалогом с ним, составляет существенную часть и современного мышления. Участники говорили об особенностях его творчества, о смене стилей («пере-выборе себя», как определил это состояние П.Д.Тищенко) на протяжении его жизни, о проблемах «конца философии», о соотношении всеобщности и необходимости, Я и Другого и, конечно же, о его «круге» - о составе его семинара «диалог культур», о проекте Школы «Диалог культур», о вышедших его книгах и о философах, историках, историках науки, поэтах, входивших в состав семинара. Его логика – этофилософская логикакультуры, под которой понимается не археология, не содержание прошлых, сложившихся эпох или даже нашей эпохи, а граница логик, потому что культура собственной территории не имеет. Культура - это сопряженность характеристик каждой эпохи, ее внутреннее средоточие в определенной рефлексии, выраженной через произведения.
Ключевые слова: В.С.Библер, культура, диалог, наукоучение, диалогика, мышление, высказывание, всеобщее, индивид, личность, произведение
Panel Discussion "Philosopher and Time". To the 100th anniversary of the birth of V.S. Bibler
Abstract: Recreating not only the way of life and the image of the thought of the outstanding philosopher of the twentieth century. Vladimir Solomonovich Bibler (1918-2000), and the way of thinking of his disciples, associates, listeners who did not become his associates, whose composition of thinking is formed by what Bibler said, thought out by Bibler, challenged by his inner and outer dialogue with him, is an essential part of modern thinking. The participants spoke about the peculiarities of his work, about changing styles ("re-choosing oneself", as P.D. Tishchenko defined this state) throughout his life, about the problems of the "end of philosophy", the correlation between universality and necessity, I and the Other and , of course, about his "circle" - about the composition of his seminar "dialogue of cultures", about the project of the School "Dialogue of Cultures", about his published books and about philosophers, historians, historians of science, poets who were part of the seminar. His logic is the philosophical logic of culture, which is understood not as archeology, not the content of past, established epochs or even our era, but the logic boundary, because the culture - this Bibler said after Bakhtin - has no own territory. Culture is the conjugation of the characteristics of each epoch, its inner focus in a certain reflection expressed through works.
Keywords: V.S. Bibler, culture, dialogue, science, dialog, thinking, saying, universal, individual, person, work
DOI: 10.24411/2077-6608-2017-00049