Онтология памяти. К 100-летию М.Я. Гефтера
Неретина С.С.
Аннотация: Посвящена 100-летию со дня рождения историка, освещавшего проблемы методологии и философии истории, М.Я.Гефтера, потому речь в статье – о том, как историю представлял историк. История, по мнению Гефтера, прежде всего, - не естественноисторический процесс, она определяется как Выбор, как движение Выбора, подошедшего к концу: в ХХ в. история превратилась в панисторию, лишившись прежнего смысла - осуществлять «экспансию всемирного единства» и превратившись в абсурд, вводящий человека в неведомую-жизнь-после-истории и являющийся сигналом достижения историей своего предела. История и историк вступили в сферу обмана, ибо говорится то, чего нет, а человек оказался в нуле форм, про что даже, вопреки Гефтеру, нельзя сказать, что он разместился на границе между мгновенно исчезающим прошлым и едва промелькивающим будущим, ибо в нуле форм их нет, иллюзия. Говорить о пограничье позволила Гефтеру принадлежность к «падшему», послевоенному, поколению. То, что сейчас называется историей, превратилось в утопию. В качестве причины конца истории он называет «гибридные» основания: смешение абсолютного зла с абсолютным добром. Статья завершается публикацией писем Гефтера к автору статьи.
Ключевые слова: философия истории, методология истории, конец истории, время, абсурд, Мир, вопрошание, начало, выбор, обман
Ontology of memory. To the 100th anniversary of M.Ya.Gefter
Neretina S.S., Institute of Philosophy RAS
Abstract: It is dedicated to the 100th anniversary of the birth of a historian who covered the problems of methodology and philosophy of history, M. Ya. Gefter, therefore the article is about how history was represented by a historian. History, according to Gefter, first of all, is not a natural historical process, it is defined as a Choice, as a movement of Choice, which has come to an end: in the 20th century. history has become a panistorium, having lost its former meaning - to realize the "expansion of world unity" and turning into an absurdity that introduces a person into an unknown-life-after-history and is a signal of history's reaching its limit. History and the historian have entered into the sphere of deception, for it says what is not, and the person was at the zero of the forms, about which even, contrary to Gefter, it couldn’t be said that he was located on the border between the instantly vanishing past and the scarcely glimmering future, they are not, an illusion. Speaking about the borderland allowed Gefter to belong to the "fallen", post-war, generation.What is now called history, has become a utopia. As the reason for the end of history, he calls the "hybrid" grounds: a mixture of absolute evil with absolute good. The article concludes with the publication of Gefter's letters to the author of the article.
Keywords: philosophy of history, methodology of history, end of history, time, absurdity, Peace, questioning, beginning, choice, deception
DOI: 10.24411/2077-6608-2017-00036