Отменил ли Витгенштейн философию?
С.В. Данько
Аннотация: Как известно, на всех этапах своего творчества Витгенштейн отрицал возможность философии как учения о «высшем». В предлагаемой работе ставится задача реабилитации философии на тех же основаниях, на которых Витгенштейн ее отвергает. Цель работы – показать, чем может считаться философия, если принять позицию Витгенштейна о невыразимости высшего и невозможности обоснования ценности и смысла мира.
Ключевые слова: Витгенштейн, Логико-философский трактат, философия, смысл жизни, свобода, субъект, "я", солипсизм, бытие, "коперниканский переворот", этика, метаэтика.
Did Wittgenstein cancell philosophy?
(The labyrinth of Logico-Philosophical Tractatus's non written part)
Abstract: Is philosophy the doctrine about "the Highest"? It is well known that Wittgenstein did not think so. He mentioned once, that if a real book about "the Highest" were possible, it "would, with an explosion, destroy all the other books in the world". In this paper, I take the risk and try to reconstruct this impossible and explosive book using some aphoristic allusions of Tractatus. From what it was possible to collect follows rather unexpected answer to our first question about philosophy: yes and no. Yes, because it seems to be evident, that every philosophical doctrine express some value and values are associated with "the Highest". No, because every value expressed in philosophical doctrines is deeply personal and none of them is about "the Highest-in-itself". If we take "the Highest" as something indifferent to personal values and attitudes to the world, it is indeed unattainable because its unattainability is necessary condition for philosophy and life itself to be possible.
Keywords: Wittgenstein, Tractatus Logico-Philosophicus, philosophy, the meaning of life, freedom, "Self", solipsism, being, "Copernican revolution", ethics, meta-ethics
_______________________________________________________________________________________________
В данной научной статье использованы результаты, полученные в ходе выполнения проекта по гранту РГНФ "Концептологический анализ "возвращения к трансцендентному" в современной европейской философии" (2013-2015, № 13-03-00573).